Vykinto Baltako CD – „bekompromisės“ muzikos leidyklos „Kairos“ kataloge

  • 2016 m. birželio 20 d.

Šiuolaikinės kompozicinės muzikos įrašų leidybos lyderė – austrų kompanija „Kairos“ išleido autorinę Vykinto Baltako kompaktinę plokštelę „b(ell) tree“. Kol kas tai vienintelis lietuviškos muzikos įrašų leidinys „Kairos“ kataloge, kuriame daugiau kaip 60 skirtingų „bekompromisės“ šiuolaikinės kūrybos autorių, pradedant nuo tokių vardų kaip Mortonas Feldmanas, Giacinto Scelsi, Luigi Nono, Gérard’as Grisey, Brianas Ferneyhough, Georgas Friedrichas Haasas ar Helmutas Lachenmannas.

Portretiniame Vykinto Baltako CD – beveik visą kūrybinį dešimtmetį aprėpiančios aštuonios kompozicijos: „Pasaka“ fortepijonui solo bei versija fortepijonui ir elektronikai, 1995–1997; „Sinfonia“, 1996; „Poussla“, 2002/2006; „(co)ro(na)“, 2005; „b(ell tree)“, 2007; „Ri“, 2007 ir „Saxordionphonics“, 2013. Anot leidėjų, ši muzika turėtų pritraukti analitinį ir programinį klausymąsi praktikuojančiųjų auditoriją, nes kompozitoriui pavyksta muzikos estetikos paslaptis bei paradoksus paversti garsais, sukuriant tokią muzikinę patirtį, kuri tuo pačiu metu yra ir diversifikuota, ir homogeniška.

Įrašų leidinio brošiūrai įžangą parašiusi lietuvių kilmės kompozitorė, gimusi Australijoje, užaugusi Kanadoje ir gyvenanti Los Andžele, Veronika Krausas Vykintą Baltaką apibūdino kaip muzikos Šecherezadą, nuolat rezgančią į vieną tinklą sukimbančias kompozicines pasakas. „Fizinį Vykinto Baltako persikėlimą į Vokietiją lydėjo ir priešinimasis arba atskilimas nuo lietuviškojo paveldo. Kaip ir daugelyje Rytų Europos kraštų, liaudies menas ir kultūra dažnai įsisuka į kompozitoriaus muziką bei estetiką. Jis pajuto, jog lietuviška muzika stokoja įžūlumo. Šis fizinis ir estetinis lūžis, kartu su modernistine harmonine kalba, reikliu virtuoziškumu ir sveika įžūlumo doze suformavo kūrybinį Vykinto Baltako rezultatą“, - rašė Veronika Krausas.

Vykinto Baltako kompozicijos įrašytos penkiose skirtinguose miestuose: Vilniuje, Vitene, Darmštate, Kelne ir Tokijuje. Kūrinius atliko Pietvakarių Vokietijos radijo (SWR) Baden Badeno ir Freiburgo simfoninis orkestras, diriguojamas Johanneso Kalitzke, Vakarų Vokietijos Radijo (WDR) Kelno simfoninis orkestras, kartu su saksofonininku Marcusu Weissu ir akordeonistu Teodoru Anzellotti, diriguojami Emilio Pomàrico, „Tokyo Sinfonietta“, diriguojama Yasuaki Itakuros, Lietuvos ansamblių tinklas, diriguojamas Vykinto Baltako, kvartetas „Chordos“, pianistas Benjaminas Kobleris ir sopranas Rita Balta.

Nepaisant to, kad „Kairos“ yra vienas pagrindinių šiuolaikinės kompozicinės muzikos įrašų leidėjų, kurio įvairūs CD daugiau kaip 10 kartų pelnė Vokiečių įrašų kritikų asociacijos apdovanojimą, 6 kartus – Prancūzijos žurnalo „Diapason“ apdovanojimą „Diapason d'Or“, pateko į geriausiųjų įrašų leidinių sąrašus „The New York Times“ laikraštyje ir pan., nišinė „Kairos“ produkcija nesugeneruoja jokio juntamo pelno. Dėl šios priežasties leidykla nuolat ieško ne tik viešojo ir privataus sektorių finansavimo, bet ir alternatyvių scenarijų, pavyzdžiui, tarptautinių kolaboracinių leidybos projektų, kaip kad ši Vykinto Baltako autorinė kompaktinė plokštelė, kurios rėmėjų ir partnerių sąrašas ganėtinai netrumpas.

Prie šio leidinio atsiradimo prisidėjo Christopho ir Stephano Kaske fondas, Lietuvos kultūros institutas, Vytauto Landsbergio fondas, Rita ir Vladas Bieliauskai, Lietuvos ansamblių tinklas, „Tokyo Sinfonietta“, Yasuaki Itakure, Benjaminas Kobleris, Lina Kaiser, Veronika Janatjeva, Veronika Krausas, Mike Breneisas, Karen Vanhercke ir Lietuvos muzikos informacijos centras, gavęs dalinę Kultūros rėmimo fondo paramą.

LMIC inf.