Ramintos Šerkšnytės „ledlaužiai“ Vilniuje, Tongjonge, Katovicuose, Detroite ir Liucernoje

  • 2016 m. kovo 3 d.

Lietuvos šiuolaikinės kompozicinės muzikos terpėje ne taip dažnai pasitaiko atvejai, kai debiutuojančių autorių darbai būna tokie brandūs, jog netrukus patenka į gyvąjį repertuarą ir ima aktyviai judėti po vietinių ir užsienio koncertų salių programas, atsidurdami greta klasikinės kultūros titanų kūrinių. Ir tai ne taip dažnai pasitaiko ne tik Lietuvoje ir ne tik šiuolaikinės kultūros kontekste. Kompozitorės Ramintos Šerkšnytės bakalauro ir magistro studijų baigiamieji darbai įtaiko būtent į tą „ne taip dažnai pasitaikančių atvejų“ kategoriją. „Aštriausi dalykai vyksta jaunystėje“ – mano autorė, beveik prieš 20 metų be dvejonių užsibrėžusi įgyvendinti ambicingus sumanymus ir daryti maksimalias jėgų investicijas.

Ramintos Šerkšnytės simfoninį „Aisbergą“ (magistro darbas) šį pavasarį dukart atliks Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, diriguojamas Modesto Pitrėno, o vasarą, ryškiausių šiuolaikinės klasikos muzikos vardų nužymėtame Liucernos festivalyje ir trijose Detroito (JAV) koncertinėse erdvėse kompozitorės bakalauro darbą styginių orkestrui „De Profundis“ pristatys dirigentė Mirga Gražinytė-Tyla. Pastaroji kompozicija kol kas yra garsiausias autorės kūrinys, pasaulio koncertų salėse skambėjęs apie 100 kartų ir atliktas daugiau kaip 20 įvairių orkestrų.

Daugiasluoksnį, mistišką, stichišką ir įvairių povandeninių orkestro srovių judinamą „Aisbergą“ (2000) dirigentas Modestas Pitrėnas, kartu su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru, ketina perteikti kovo 5 d., šeštadienį, 19 val., Lietuvos nacionalinės filharmonijos salėje ir gegužės 25 d. – Lenkijos nacionalinio radijo simfoninio orkestro salėje Katovicuose, kur urbanistinė 1800 vietų koncertinė erdvė prieš porą metų pastatyta vietoje buvusios anglių kasyklos.

Kovo 30 d. Tarptautinės šiuolaikinės muzikos draugijos (ISCM) Pasaulio muzikos dienų kontekste, į kurį kompozitorė, po atrankos, patenka jau penktą kartą, bus pristatyta jos „Vasarvidžio giesmė“ (2009) styginiams. Pasak autorės, kūrinys sumanytas tarsi panteistinė giesmė brėkštančiam rytui, kurioje garsai narstomi į vis didesnius darinius (melodijas, rečitatyvus, arijas, chorus) ir po ekstatiškos kulminacijos paliekantys „begalinės vasaros“ jauseną. 2016 metais Pietų Korėjoje vyksiančioje Pasaulio muzikos dienose Ramintos Šerkšnytės kūrinį atliks dirigentė Sharon Choa ir Honkongo naujosios muzikos ansamblis II. Ši kompozicija sukurta Gidono Kremerio prašymu specialiai „Kremerata Baltica“ orkestrui. O 2011 m. kompozitorius Arvo Pärtas, stipriai paveiktas šios giesmės, nominavo ją Princo Pjero fondo (Monakas) konkursui, kuriame ji pelnė Coup de Coeur des Jeunes Musiciens („Jaunimo simpatijos taurės“) prizą.

Liepos 14–17 d. dirigentė Mirga Gražinytė-Tyla, jau ne pirmą kartą įsitraukianti į Ramintos Šerkšnytės muzikos interpretacijas, „De Profundis“ (1998) ketina pristatyti trijose Detroito koncertinėse erdvėse: „Shaarey Zedek“ kongregacijos sinagogoje ir bendruomenės centre, Makombo ir Seligmano scenos menų centruose; o rugpjūčio 21-ąją – Liucernos festivalio scenoje, kartu su Europos kameriniu orkestru. „Ši dramatiška, kontrastų kupina muzika atspindi tam tikrą jauno žmogaus pasaulėžiūrą, kai gyvenimas suvokiamas labai maksimalistiškai, itin aštriai, euforiją greitai keičia nusivylimai. Tiek mene, tiek gyvenime ilgimasi nekasdieniškų, transcendentinių išgyvenimų, tikima gilumine meno sakralumo jėga“ – savo ryškų debiutinį darbą, lemiamą muzikos kūrinį komentavo kompozitorė.

LMIC inf.