Justės Janulytės muzika – Varšuvos, Brno ir Klaipėdos rudens festivaliuose

  • 2015 m. rugsėjo 22 d.

Varšuvos rudens festivalio baigiamajme koncerte rugsėjo 26 d. – Justės Janulytės „Tekstilė”  iki šiol vienintelis simfoniniam orkestrui skirtas jos kūrinys, trunkantis vos 9 minutes. „Tekstilės” premjera 2008 metais pradėjo Venecijos bienalę, kur kūrinį atliko „La Fenice” operos teatro simfoninis orkestras, diriguojamas Eliahu Inbalio („Tekstilės” įrašas išleistas autoriniame kompozitorės kompaktiniame diske „Smėlio laikrodžiai”). Įdomu tai, kad ši kompozicija yra kompozicijos magistrantūros studijų diplominis darbas, parašytas 2006 metais. Vėliau jį atliko Geteborgo operos teatro orkestras ir dirigentas Davidas Björkmanas.

Justės Janulytės muzika Varšuvos rudenyje pristatoma jau trečiajį kartą. Nuo 1956 metų Lenkijos kompozitorių sąjungos organizuojamas festivalis yra vienas svarbiausių šiuolaikinės kompozicinės muzikos įvykių Centrinėje ir Rytų Europoje, tikras šio regiono muzikos istorijos liudininkas. Čia 2011 metais buvo parodyti kompozitorės „Smėlio laikrodžiai”, o 2012-aisiais Camerata Silesia atliko kūrinį chorui „Akvarelė”. Šį kartą „Tekstilę” atliks Varšuvos filharmonijos orkestras, diriguojamas Jaceko Kaspszykio.

Kompozitorė norėtų kūrinį pristatyti vienu sakiniu iš praėjusio amžiaus pradžios lenkų literatūros klasiko Bruno Schulzo „Cinamoninių krautuvių”: „Aš regėjau, kaip iš oro virptelėjimo, tos neapsakomai puikios auros fermentacijos randasi ir materializuojasi tasai skubotas žydėjimas, kaip fantastiškos oleandros lyg pūga pažeria į kambarį retas, tingias rožinių žiedų kekes ir suirsta...”. Vis dėlto, „Tekstilės” simfoniniam orkestrui anotaciją ji papildo ir profesinėmis replikomis: tai vienas gestas, viena registrinė, tembrinė bei dinaminė metamorfozė. Partitūroje nėra garso atakų; vienintelis naudojamas gestas, kuris atsispindi ir kūrinio macro formoje, tai garsas, išnyrantis iš tylos ir į ją sugrįžtantis. Šiuo judesiu grindžiami tirštų tekstūrų sluoksniai, sukeliantys povandeninio bangavimo įspūdį. Nors „Tekstilė” parašyta skirtingiems tembrams, čia siekiama išlaikyti „monochrominio” skambesio estetiką

Spalio 14 d. Brno mieste, Moravijos rudens festivalyje, kurį organizuoja Brno filharmonija, bus pristatyti „Smėlio laikrodžiai”. Šį projektą festivalio organizatoriai apibūdina kaip „monumentalią pastarųjų metų kompozitorės kūrybos kulminaciją”. Tarp koncertinio performatyvumo ir audiovizualinės instaliacijos žanrų laviruojantis kūrinys tiksliai įtaiko į šių metų „Moravijos rudens” temą – tarpdiscipliniškumas. Kūrinį Sono centre atliks Edmundas Kulikauskas, Povilas Jacunskas, Rūta Tamutytė ir Onutė Švabauskautė. „Smėlio laikrodžių” videoinstaliaciją sukūrė italų menininkas Luca Scarzella, elektroninę partiją – Michele Tadini ir Antonello Raggi, scenografiją – Jūratė Paulėkaitė, šviesas – Vilius Vilutis ir Eugenijus Sabaliauskas. Prieš renginį numatytas ir specialus publikos susitikimas su kompozitore.

Praėjusiais metais Brno filharmonijos organizuojamame festivalyje „Exposition of New Music” skambėjo Justės Janulytės „Naktų ilgėjimas” styginių orkestrui (2009). Kompoziciją atliko Brno filharmonijos orkestras bei lenkų dirigentas Maciejus Tworekas. Šiais metais „Naktų ilgėjimas” įtrauktas ir į Klaipėdos „Permainų muzikos” festivalį. Spalio 1 d. koncerte, skirtame tarptautinei muzikos dienai, kompoziciją grieš Klaipėdos kamerinis orkestras, diriguojamas Modesto Pitrėno.

LMIC inf.