REPERTUARAS. Baltijos balsai: išleistas unikalus Baltijos choro muzikos ciklas


Seriją "Baltic Voices" (CD 1-3) įrašų kompanija Harmonia Mundi išleido 2003-2005 metais ilgamečio "The Hilliard Ensemble" meno vadovo, ansamblio "The Theatre of Voices" ("Balsų teatras") įkūrėjo Paulo Hillierio iniciatyva. Nuo 2001 m. jis vadovauja Estijos filharmonijos kameriniam chorui ir būtent su šiuo choru buvo imtasi naujojo įrašų ciklo, tyrinėjančio Baltijos regiono šalių choro muzikos tradiciją.

"Gyvendamas toli, kūrėjų galaktikoje matai tik svarbiausius kūrėjus ir dažnai pasitenkini žinodamas vien jų vardus; bet kai priartėji, imi matyti ir antrojo bei trečiojo dydžio žvaigždžių mirgėjimą, kol pagaliau išryškėja visas žvaigždynas. Pasaulis yra didesnis ir menas įvairesnis, nei iki tol manei". Pasak Paulo Hillierio, būtent šie Goethės žodžiai iš "Kelionės po Italiją" geriausiai atspindi jo būseną baigus šią trijų kompaktinių plokštelių seriją, skirtą Baltijos kraštų kompozitoriams ir vieniems geriausių Baltijos balsų - Estijos filharmonijos kameriniam chorui. Paulas Hillieris teigė savo trimis leidiniais nesiekęs kurti išsamios Baltijos kraštų choro muzikos antologijos; jie labiau primena "laiškus, siunčiamus namo draugams", kuriuose atsispindi įvairios patirtys ir įspūdžiai, žmonės ir kūriniai. Kaip teigia Hillieris: "Turėdamas stiprią choro muzikos tradiciją, Baltijos regionas nuolat puoselėjo pagarbą tonaliai muzikai. Ir kai muzikos madų švytuoklė pradėjo tolti nuo 7-ojo ir 8-ojo dešimtmečių avangardo, daugelis Baltijos kompozitorių atsidūrė ant bangos. [...] Jei aš teikiau [šiame kompaktinių plokštelių cikle] pirmenybę labiau tonaliam stiliui, tai tik todėl, kad gerokai daugiau yra kompozitorių, sukūrusių naujos ir įdomios muzikos būtent šia kalba, o ne tų, kurie naudojo labiau eksperimentinį stilių ar instrumentinę idiomą".


nuotrauka: Benjamin Ealovega

Ir vis dėlto subjektyviuose Paulo Hillierio rinkiniuose eksperimentavimo dvasios apstu, kaip ir drąsos šalia puikiai žinomų vardų - švedo Sveno Davido Sandströmo, suomių Einojuhanio Rautavaaros, Kaijos Saariaho, estų Arvo Pärto, Veljo Tormio, Erkki-Sveno Tüüro - pristatyti mažiau žinomų kompozitorių kūrinius. "Baltic Voices 3" įrašyti ir trijų lietuvių kompozitorių kūriniai: stilizuota Vaclovo Augustino sutartinė "Treputė martela" (šioje versijoje palydima senųjų instrumentų - išilginių fleitų, violos da gambos, klavesino ir mušamųjų), Ryčio Mažulio begalinis spiralinis kanonas "Apstulbusi akis prarado amą" ir Algirdo Martinaičio giesmė "Alleluia". Visi kūriniai patvirtina Baltijos kraštų, kaip tonalumo ir minimalizmo buveinės, įvaizdį.

Visa Baltijos kraštų choro muzikos serija iš muzikos profesionalų sulaukė daug dėmesio ir teigiamo įvertinimo. "Baltic Voices" 1 ir 2 plokštelės buvo nominuotos "Grammy" apdovanojimams. Rinkinys "Baltic Voices 3" 2005 m. įvertintas "Diapason d'or premija", 2006 m. pradžioje - Vokietijos kritikų premija ("Preis der deutschen Schallplattenkritik"). Būtent šis rinkinys pateko į "Gramophone" žurnalo vasario mėnesio redaktoriaus pasirinkimų sąrašą ("Editor's Choice").

© Daiva Parulskienė

Lietuvos muzikos link Nr. 12



Nuo pat pirmųjų dundančių Vaclovo Augustino "Treputės martelos" ritmų tampa aišku, kad šį sykį Baltijos turas bus tikrai kitoks. [...] Atmintin įstrigo palytėti žodžiai, švilpesiai ir net urzgiamai skambantys rrr...
Gramophone

Man patiko kiekvienas čia girdėtas kompozitorius, net tie, kurių iki šiol nežinojau, tokie kaip Vaclovas Augustinas (lietuvis, g. 1959). Jo "Treputė martela", palydima klavesino, gambos, išilginių fleitų ir mušamųjų, yra smagi šventė. [...] Kiti įspūdingi nauji balsai - tai Rytis Mažulis (lietuvis, g. 1961), kurio "Apstulbusi akis prarado amą", svaiginantis kanoninis pasikartojančių pilnų tonų slinkčių sūkurys, čia yra bene labiausiai hipnotizuojanti muzika. Lakios vaizduotės, liaudiško atspalvio yra ir Algirdo Martinaičio vieno žodžio kompozicija "Alleluia".
American Record Guide

Pirmasis kūrinys - Vaclovo Augustino "Treputė martela" - tai laukinis šokis, kurį užveda nenumaldomi mušamieji ir kiti instrumentai, tokie kaip viola da gamba ir išilginės fleitos. Panašaus gyvo pobūdžio yra ir Ryčio Mažulio kompozicija bei ypač įdomi Algirdo Martinaičio "Alleluia". [...] Paulas Hillieris ir vėl parinko repertuarą, kuris palieka įspūdį kaip visuma, ne tik kaip ryškių kūrinių serija. Taip, ji sudėtinga įvairiais aspektais, tačiau klausytojai, linkę tyrinėti muziką už įprasto choro muzikos pasaulio ribų, kur mes, mirtingieji, gyvename ir grojame, bus ne tik apšviesti, bet ir prikaustyti išgirsti daugiau.
ClassicsToday.com

Trečioji ir paskutinė serijos dalis, "Baltic Voices 3", buvo išleista prieš savaitę. Buklete garsusis choro vadovas ne estas Paulas Hillieris teigia, kad diskas yra "įvairiausias" iš visų trijų. Jis dar galėjo pridurti, kad leidinys yra nerealiai fantastiškas.
Londonist

P.S. Vienas reikšmingesnių projektų, pristatančių Baltijos kraštų muziką tarptautinei auditorijai, buvo Ostrobotnijos kamerinio orkestro ir jo vadovo Juhos Kango inicijuotas dviejų dalių rinkinys "Baltic Works for String Orchestra" (CD 1-2), kurį 1995 m. išleido "Finlandia Records". Tuomet pasirodę lietuvių kompozitorių kūriniai - Jurgio Juozapaičio "Perpetuum mobile", Antano Rekašiaus Muzika styginiams Nr. 2, Broniaus Kutavičiaus "Šiaurės vartai" - iki šių dienų yra populiariausi lietuviški opusai styginių orkestrui.