Viačeslavas Ganelinas, Vladimiras Tarasovas ir Vladimiras Čekasinas - tai trys Lietuvos džiazo banginiai. Keista likimo banga atbloškė visus šiuos Rusijoje gimusius muzikantus į Lietuvą, kur 1971 metais jie susivienijo į trio ir išplukdė Lietuvos džiazą į tarptautinius vandenis. Šių muzikantų įtaka ateinančioms Lietuvos džiazo kartoms didžiulė; jų drąsūs stilistiniai žaidimai, didelės apimties siuitos formos kompozicijos, teatrinė ekstravagancija, ironija ir saviironija tapo visos Lietuvos džiazo mokyklos skiriamaisiais bruožais.
Jūratė Kučinskaitė
Impression
1971-1987 metais gyvavęs Viačeslavo Ganelino, Vladimiro Tarasovo ir Vladimiro Čekasino trio paženklino Lietuvos džiazo istoriją pasauline šlove, suteikė vieną didžiausių impulsų šio žanro evoliucijai Lietuvoje, davė pradžią Vilniaus džiazo mokyklai.
Ansamblis pradėjo formuotis dar 1969 metais. Ganelinas kartu su Tarasovu parengė programą "Opus a 2" ir 1970 m. debiutavo Gorkio (dabar Nižnij Novgorodas), vėliau - Donecko džiazo festivaliuose. 1971 m. prie jų prisijungė sverdlovskietis saksofonininkas Vladimiras Čekasinas. Nuo 1971 m. trio kasmet parengdavo po naują vientisą programą, kaskart deklaruodamas novatoriškus kūrybinius ieškojimus. Pirmosios programos ("Consilium", "Postludium", "Triptych", "Ad libitum", "Ex libris") tapo kritikų ir klausytojų diskusijų objektu - tokios jos atrodė naujos ir paveikios.
1974 m. trio įgijo filharmoninį statusą (vienas iš pirmųjų buvusios Sovietų Sąjungos džiazo kolektyvų) - tapo Lietuvos valstybinės filharmonijos Šiuolaikinės kamerinės muzikos ansambliu. Šis statusas suteikė galimybę dažniau dalyvauti sąjungos bei užsienio festivaliuose. Muzikantams iš Lietuvos (beje, vienam iš nedaugelio sovietinių džiazo ansamblių) buvo leista koncertuoti Rytų ir Vakarų Europoje, vėliau Kuboje, Indijoje, JAV; juos įrašė lenkų, vokiečių, šveicarų, amerikiečių, anglų plokštelių kompanijos.
1976 m. Vilniaus plokštelių studijoje buvo įrašyta pirmoji, specialiai įrašui studijoje pritaikyta programa "Con anima". Tais pačiais metais programa "Poco a poco" festivalyje "Jazz Jamboree" Lenkijoje pelnė aukščiausius kritikų bei klausytojų įvertinimus. Lenkų spauda rašė: "Didžiausias netikėtumas buvo tarybinio džiazo trio koncertas. Keletą metų laukėme jo pasirodymo, ir neveltui. Lietuvos valstybinės filharmonijos šiuolaikinės kamerinės muzikos grupė yra vienas įdomiausių kolektyvų Europos muzikiniame žemėlapyje. Tai intuityvi muzika, free džiazas, susietas su tradicijomis" ("Express Wieczorny", 1976.11.03).
Muzikos stilių bei muzikinių kultūrų samplaika, nauja forma, bendra kūrinių autorystė, multiinstrumentiškumas, solisto ir akomponiatoriaus vaidmenų ignoravimas - šios savybės siejo trio muziką su ankstyvojo free džiazo atlikėjais bei "Art Ensemble of Chicago", jų kūryba buvo lyginama su saksofonininko ir kompozitoriaus Anthony Braxtono kompozicijomis.
Pokalbyje su džiazo kritiku Aleksejumi Bataševu Ganelinas sakė: "Mes klausomės visko. Net ir paprasčiausios polkos melodija gali puikiai pasiteisinti, suteikti reikiamą ritmikos piešinį ir skambesį. Negalime apsieiti be klasikinės muzikos, tradicinio džiazo; nereikia pamiršti ir modernaus džiazo bei muzikos aktualijų" ("Jazz Forum", 1973 Nr.5).
Trio programos "Albumas jaunimui", "Katalogas", "Namų muzikavimas" byloja apie muzikantų polinkį į teatrališkumą, norą sustiprinti atliekamos muzikos įspūdį vizualiniais efektais. "Mums svarbus klasikinio teatro modelis. Kartais tai, ką mes darome, gali būti vadinama psichologiniu instrumentiniu teatru" ("Jazz Forum", 1973 Nr.5).
Trys muzikantai grojo maždaug dvidešimčia instrumentų: Ganelinas - fortepijonu, sintezatoriumi, gitara, būgnais, perkusija; Tarasovas išsidėliodavo visą mušamųjų arsenalą, kartais pasitelkdavo švilpynes, trimitą; Čekasinas pūtė fleitas, klarnetus, įvairiausius saksofonus (dažnai po du iš karto), grojo smuiku. Muzikantai plėsdavo tradicinius instrumentų garso išgavimo būdus, papildydavo instrumentarijų atsitiktiniais "nemuzikiniais" daiktais; ypač turtingas buvo perkusinių instrumentų arsenalas.
"Mūsų muzika polifoninė, kiekvienas išreiškia savo požiūrį į muzikinę idėja. Savaime jauti, kada turi patylėti, kada gali įsiterpti – juk pokalbyje pašnekovai irgi jaučia vieni kitus. Jeigu vienas atranda kažką įdomaus - kiti du leidžia jam kitaip kreipti formą", - kalbėjo Ganelinas ("Nemunas", 1978 Nr.8).
Antroji Vilniaus plokštelių studijoje įrašyta programa "Concerto grosso" "Melodijos" firmos meno taryboje Maskvoje sukėlė tikrą sumaištį - muzikinės koncepcijos radikalumas tiesiog pribloškė avangardo netoleravusią vadovybę. Į "Melodijos" filialus buvo išsiuntinėtas raštas, įpareigojantis "kontroliuoti" idėjinį ir meninį įrašinėjamos muzikos lygį, o "Concerto grosso" plokštelė išleista tik po trejų metų.
Aštuntojo dešimtmečio pabaigoje bei devintojo pradžioje trio ypač išgarsėjo, daug koncertavo. Vokiečių džiazo kritikas Joachimas Berendtas trio muzikavimą pavadino "labiausiai organizuotu ir profesionaliausiu free džiazu, kokį tik per daugelį metų yra tekę girdėti" ("Down Beat", 1980).
Trio muziką su šiuolaikiniu menu sieja ir kai kurios išraiškos priemonės, ir bendri estetiniai principai, tačiau jų sukurta muzika prilygsta ypatingam meniniam atradimui, kurio atspirties taškas - įvairialypis muzikantų išsilavinimas, erudicija, savitumas ir meistriškumas.
2017 m. trio nariai pelnė Lietuvos nacionalinę kultūros ir meno premiją už Lietuvos džiazo mokyklos sukūrimą.
© Rūta Skudienė, Aušra Listavičiūtė, Olegas Sotnikovas
Tel: +370 699 28025
Trio Wiaczesława Ganielina
Pronit Z-SX0628, 1976 (LP)
Con anima
Viačeslav Ganelin - p, synth, Vladimir Tarasov - dr, perc, Vladimir Čekasin - reeds
Melodija C60 07361 2, 1977 (LP)
Sonore Records SN 0014, 1995 (CD)
Leo Records GY 015, 2001 (CD)
Catalogue
Leo Records LR 102, 1980 (LP)
Leo Records CDLR 102, 1993 (CD)
Concerto grosso
Viačeslav Ganelin - p, g, tb, perc, Vladimir Tarasov - dr, perc, tp, Vladimir Čekasin - reeds, v
Melodija C60 14433 4, 1981 (LP)
Sonore Records SN 0015, 1995 (CD)
Leo Records GY 015, 2001 (CD)
Con fuoco
Leo Records LR 106, 1981 (LP)
Ancora da capo
Leo Records LR 108-109, 1982 (LP)
Supraphon 1115 3014H, 1986 (LP)
Leo Records CDLR 108, 1997 (CD)
Poi seque
Viačeslav Ganelin - p, synth, g, tp, fl, Vladimir Tarasov - dr, perc, fl, Vladimir Čekasin - saxes, tb, fl, perc, v
Melodija C60 17485 006, 1982 (LP)
East Wind Records 20647, 1986 (MC)
Sonore Records SN 0016, 1995 (CD)
Non troppo
Enja Records 4036, 1983 (LP)
Hat Hut Records 2027, 1985 (LP)
Leo Records CDLR 112, 1995 (CD)
New Wine...
Leo Records LR 112, 1983 (LP)
Leo Records CDLR 112, 1995 (CD)
VIDE
Leo Records LR 117, 1983 (LP)
Leo Records GY 413-416, 2003 (CD)
Semplice
Viačeslav Ganelin - p, synth, hn, perc, Vladimir Tarasov - dr, perc, Vladimir Čekasin - as, tb, rec, perc
Melodija C60 21121 009, 1984 (LP)
Sonore Records SN 0018, 1995 (CD)
Strictly for Our Friends
Leo Records LR 120, 1984 (LP)
Leo Records GY 013, 2001 (CD)
Baltic Triangle
Leo Records LR 125, 1985 (LP)
Leo Records GY 413-416, 2003 (CD)
Con affetto
Leo Records LR 137, 1985 (LP)
Leo Records GY 002, 1999 (CD)
Ttaango... in Nickelsdorf
Leo Records LR 400-401, 1986 (LP)
Leo Records GY 018-019, 2002 (CD)
A Concert in Moscow
Trio GTČ + Mario Schiano - as
Free Records FR 00786, 1986 (LP)
Poco a poco
Leo Records CDLR 101, 1988 (CD)
Opuses
Trio GTČ + kviestiniai muzikantai: Mika Markovič - dr, Viktor Fonarev - b, Uri Abramowich - voc
Leo Records CDLR 171, 1990 (CD)
San Francisco Holidays
Trio GTČ + ROVA Saxophone Quartet
Leo Records CDLR 208-209, 1992 (CD)
Encores
Leo Records CDLR 106, 1994 (CD)
15-year Reunion: Live at Frankfurt Book Fair
Leo Records CDLR 375, 2003 (CD)
Rinkiniuose
Jazz Jamboree-76 (1)
"Poco a poco" (fragmentas)
Muza SX-1454, 1977 (LP)
Tbilisi-78
"Ex libris" (fragmentas)
Melodija C60 14319 20, 1980 (LP)
Jazz Bühne Berlin-79
"Catalogue" (fragmentas)
Amiga 8 55 749, 1980 (LP)
Jazz-82 (2)
"Mack the Knife"
Viačeslav Ganelin - p, ky, Vladimir Tarasov - dr, Vladimir Čekasin - as
Melodija C60 19123 006, 1983 (LP)
Autumn Rhythms-83 (1)
"Lento"
Melodija C60 21537 000, 1985 (LP)
Bratislava Jazz Days-85
"Non troppo" (fragmentas)
Opus OE 5011 3115-1810-11, 1986 (LP)
New Music from Russia: The '80s
"New Wine..." (fragmentas)
Viačeslav Ganelin - synth, Vladimir Tarasov - dr, perc, Vladimir Čekasin - saxes
Leo Records CDLR 801-808, 1989 (CD)
Lietuvos džiazas 1929-1980
"Ex libris" / "Ad libitum" / "Poco a poco" / "Con anima" / "Koncertas Lietuvos valstybinėje filharmonijoje" (visų fragmentai) / "Who Is Afraid of Anthony Braxton" / "Umtza-Umtza"
Viačeslav Ganelin - p, synth, perc, Vladimir Tarasov - dr, perc, Vladimir Čekasin - reeds, voice, perc
Semplice SECD011, 2003 (CD)
Free Spirits: Jazz from Lithuania 2005
"Impression" (fragmentas)
Viačeslav Ganelin - p, synth, Vladimir Tarasov - dr, Vladimir Čekasin - saxes, whistles, voc
Lietuvos muzikos informacijos ir leidybos centras LMIPCCD 026, 2005 (CD)
Lietuvos džiazas 1980-1990
"Mack the Knife"
Viačeslav Ganelin - p, ky, Vladimir Tarasov - dr, Vladimir Čekasin - as
Semplice SECD014, 2005 (CD)