Naujajame kompozitorės Dianos Čemerytės albume – 7 kūriniai, įkvėpti senųjų muzikos meistrų
- 2024 m. vasario 5 d.
Lietuvos muzikos informacijos centras išleido Frankfurte prie Maino, Vokietijoje gyvenančios Lietuvos kompozitorės Dianos Čemerytės autorinį albumą „Meine Seele wartet“ (liet. „Mano siela laukia“), su paantrašte „Metamorfozės“. Septynis albumui parinktus opusus įkvėpė senųjų meistrų muzika, kurią D. Čemerytė transformuoja ir savaip pateikia moderniam klausytojui, kviesdama permąstyti praeitį ir dabartį.
Pasak vokiečių muzikologo Christian Münch-Cordellier, parašiusio anotaciją šiam leidiniui, visus šiame albume esančius D. Čemerytės kūrinius įkvėpė kitų kompozitorių darbai ar kompozicinis stilius, o kartais tik vienas įsimintinas motyvas. „Visa tai kompozitorė metamorfozės(-ių) būdu paverčia savu, nauju kūriniu. Paskutiniu metu tokio tipo kompozicijos sudaro jos kūrybos ašį. Tai lyg senųjų meistrų pagerbimas, pokalbis su jais. Savo metamorfozių kompozicijose D. Čemerytė veda dialogą su muzikos istorija – paradoksalu, bet šitaip ji pati priartėjo prie savęs,“ – pastebi C. Münch-Cordellier.
Titulinis kūrinys „Meine Seele wartet“ sukurtas perklausius J.S. Bacho kantatos, tuo tarpu „Jahre ohne Mozart“ („Metai be Mozarto“) yra įkvėptas W.A. Mozarto styginių kvinteto. Kituose kūriniuose panaudotos Schuberto, Schumanno dainos, nagrinėjama tema „Heinrichas ir Thomas Mannai tremtyje“. Ankstyviausias šio albumo kūrinys, kompozitorės parašytas baigus mokslus ir persikrausčius į Vokietiją, buvo įkvėptas grigališkojo choralo. Tokiu kompoziciniu metodu yra vedamas dialogas su publika. Anot kompozitorės, itin svarbus yra atpažįstamumo momentas.
„Kai išleidžiu į pasaulį naują kūrinį ar kompaktinį diską, visada apima dviprasmiški jausmai: vieną vertus, džiaugsmas, kad padarytas didelis darbas, kitą vertus, jaudulys, kaip šis kūdikis toliau be manęs gyvens. Labai džiaugiuosi šiuo darbu, laiminga, kad turėjau nuostabiausią šiuolaikinės muzikos atlikėjų komandą! Nuoširdžiai norėčiau, kad metamorfozės būtų išgirstos ir atpažintos, kad jos paskatintų klausytoją permąstyti praeities ir dabarties sąsajas,“ – pasakoja D. Čemerytė.
Kūrinius naujajam kompozitorės albumui „MAMA studios“ įrašė Lietuvoje gerai žinomi atlikėjai: styginių kvartetas „Chordos“, šiuolaikinės muzikos ansamblis „Synaesthesis“, fleitistas Giedrius Gelgotas, arfininkė Joana Daunytė, akordeonininkas Raimondas Sviackevičius, o klavesino partiją atliko Lukas Butkus. Albumo dizainą sukūrė Laura Grigaliūnaitė.
„Labai svarbu išlaikyti ryšį su užsienyje gyvenančiais Lietuvos kompozitoriais, tad džiaugiamės, kad pavyko įamžinti Dianos Čemerytės muziką. Šiame projekte sudalyvavo ir muziką įrašė tikra „svajonių komanda“,“ – teigia albumo prodiuserė, LMIC projektų vadovė Greta Jakobsonaitė.
Vasario 23 d. 15 val. Vilniaus knygų mugės metu vyks diskusija „Kaip ir kodėl senųjų meistrų muzika ir literatūra vis dar įtakoja šiuolaikinių kompozitorių kūrybą post-modernizmo laikais?“, kurioje dalyvaus D. Čemerytė, „Chordos“ įkūrėjas Robertas Bliškevičius, moderuos muzikologė Rasa Murauskaitė-Juškienė. Po diskusijos Lietuvos muzikos informacijos centro stende bus galimybė pabendrauti su leidinio autore ir gauti jos autografą.
D. Čemerytė gimė Panevėžyje, studijavo kompoziciją Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje Vilniuje, Osvaldo Balakausko klasėje. Vėliau tęsė mokslus Johanno Wolfgango Goethe's universitete Frankfurte prie Maino. Jos kūryba apima kamerinę, chorinę muziką ir dvi operas vaikams. 2019 m. leidykla „Genuin Classics“ išleido jos pirmąją portretinę kompaktinę plokštelę „Mondgesänge“ išilginei fleitai ir akordeonui.
Albumą „Meine Seele wartet“ galima įsigyti Lietuvos muzikos informacijos centro e. parduotuvėje „MusicLithuania.com“ ir „Bandcamp“. Albumas taip pat prieinamas visose populiariausiose muzikos klausymosi platformose.
Albumo įrašus ir leidybą finansavo Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos Respublikos kultūros ministerija ir asociacija LATGA.
Turinys:
1. "Meine Seele wartet...", After Listening to Bach
„Synaesthesis“: Vytenis Gurstis – fleita, Artūras Kažimėkas – klarnetas, Kristina Morozova – smuikas, Monika Kiknadzė – altas, Arnas Kmieliauskas – violončelė, Marta Finkelštein – fortepijonas, Karolis Variakojis – dirigentas.
2. Lamentation. I
3. Lamentation. II
4. Lamentation. III
Styginių kvartetas „Chordos“: Ieva Sipaitytė – smuikas, Vaida Paukštienė – smuikas, Robertas Bliškevičius – altas, Arnas Kmieliauskas – violončelė.
5. "Dämmrung will die Flügel spreiten"
Giedrius Gelgotas – fleita, Robertas Bliškevičius – altas, Joana Daunytė – arfa.
6. After Listening to Louise Reisner
Raimondas Sviackevičius – akordeonas.
7. Ave Maris Stella, oder zehn Minuten mit Organum
Styginių kvartetas „Chordos“: Ieva Sipaitytė – smuikas, Vaida Paukštienė – smuikas, Robertas Bliškevičius – altas, Arnas Kmieliauskas – violončelė.
8. Adventliche Meditation über den Choral "Wie schön leuchtet der Morgenstern"
Lukas Butkus – klavesinas, styginių kvartetas „Chordos“: Ieva Sipaitytė – smuikas, Arnas Kmieliauskas – violončelė.
9. Jahre ohne Mozart
Raimondas Sviackevičius – akordeonas, styginių kvartetas „Chordos“: Ieva Sipaitytė – smuikas, Vaida Paukštienė – smuikas, Robertas Bliškevičius – altas, Arnas Kmieliauskas – violončelė.
Įrašyta „MAMA studios“, 2023 m.
Garso inžinieriai: Vytautas Bedalis, Arūnas Zujus
Grafinis dizainas: Laura Grigaliūnaitė
Kalbos redaktoriai: Howard Jarvis, Ingo Hoddick
Redaktoriai: Linas Paulauskis, Radvilė Buivydienė
Prodiuserė: Greta Jakobsonaitė