Festivalis „Permainų muzika“ kviečia atsiverti pokyčiams

  • 2021 m. rugsėjo 3 d.
Permainu muzika_'21_2.png

Festivalio programa

Šiuolaikinės muzikos festivalis „Permainų muzika“:

  • veržliai ir energingai pristato įdomiausią XX ir XXI a. autorių kūrybą, jau pripažintus  kūrinius ir  premjeras;
  • skatina įsiklausyti į nuolat kintantį ir atsinaujinantį garsų pasaulį;
  • intriguojantis dabarties skambesys inspiruoja tobulėti ir atsiverti pokyčiams!

Klaipėdos koncertų salės rengiamo festivalio „Permainų muzika“ koncertai vyks  rugsėjo 15–spalio 7 dienomis. Šiuo 17-ąjį kartą vykstančiu festivaliu įstaiga pradeda 18-ąjį koncertinį sezoną. Susipažinkime su jame skambėsiančiomis programomis.


Rugsėjo 15 d., trečiadienis, 18.30 val.
Opera „Vyras, kuris savo žmoną palaikė skrybėle“

Premjera

Festivalį vėl pradės šiuolaikinės operos premjera. Šįkart tai bus pasaulinio garso britų kompozitoriaus Michaelo Nymano opera „Vyras, kuris savo žmoną palaikė skrybėle“, kuri Lietuvoje statoma pirmą kartą.

Britiškojo minimalizmo atstovas, pripažintas kino ir teatro muzikos autorius M. Nymanas ją sukūrė 1986 metais, remdamasis garsaus britų neurologo ir neuropsichologo Oliverio Sackso to paties pavadinimo knyga. Operą galima pavadinti medicinine-muzikine pagrindinio herojaus – paciento, turinčio vizualinę agnoziją (arba „mentalinį aklumą“), ligos tyrimo istorija. Pagrindinį veikėją ligoje gelbsti muzika – būtent garsai ir melodijos padeda jam atpažinti aplinkinį pasaulį ir jame gyventi.

O. Sacksas apie M. Nymano operą sako: „Tikrasis jos herojus neabejotinai yra muzika – muzikos galia integruoti, organizuoti, sumegzti sujauktą pasaulį ir suteikti jam prasmę. Tai yra tikrų tikriausia neurologinė opera. Pirmoji tokia muzikos istorijoje.“

M. Nymano opera „Vyras, kuris savo žmoną palaikė skrybėle“ yra bendras Klaipėdos koncertų salės,  ,,Kosmos Theatre“ ir teatro ,,Utopia“ meninis projektas. Neurologinės operos režisierius, ,,Kosmos Theatre” meno vadovas Žilvinas Vingelis teigia: ,,Šios kamerinės operos sceninė versija tai vizualinė ir garsinė laike kintanti gyvoji instaliacija, įtraukianti į savo pasakojimą gyvą muzikinį atlikimą, solistų darbą, lėlių teatro bei videotransliacijos sprendimus. Siužetas, tyrinėjantis garso ir vaizdo percepciją bei mentalinį aklumą, siūlo pažvelgti į sceninį veiksmą nemonumentaliai, mobiliai, kameriškai, dinamiškai, netgi siurrealiai. Operos siužete nėra nieko, kas įprasta klasikinių operų siužetams, o į metaforines aukštumas O. Sackso istoriją perkeliantis didingas M. Nymano minimalizmas kreipiasi į tą žmogiškosios būties dalį, kuri mumyse priima ir suvokia aplink esančią tikrovę. Kuo mes tampame, kai mūsų protas pasaulį ima priimti kitaip, nei jį priima aplinkiniai? Ar tikrovė yra viena visiems, ar kiekvienas matome savąjį tikrovės atvaizdą?

Rugsėjo 21 d., antradienis, 18.30 val., parkas prie Klaipėdos koncertų salės
Mirštantis. Miestas. Gyvenimui

Garso instaliacija ir koncertas

Originalios Donato Bielkausko sukurtos garso instaliacijos ,,Mirštantis. Miestas. Gyvenimui idėja – sujungti savo prigimtimi skirtingą garsų turinį, tai yra industrinės Klaipėdos garsus su natūraliais Klaipėdos pajūrio gamtos garsais. Industrinis peizažas perdengiamas natūraliu gamtos kraštovaizdžiu. Negyva jungiama su gyva, tai pereinant iš vieno į kitą, tai drastiškai vienam kitą naikinant.

Uosto pramonės ir gamtos sukurtą garso architektoniką papildo autorinė D. Bielkausko muzika, kuriai būdingas etno ir ambiento skambesys.

Instaliacija bus perteikta dviem stereosistemomis, kurios leis vienu metu skambėti A + B garso turiniui skirtingose erdvės pusėse, todėl klausytojas galės interaktyviai dalyvauti joje. Jis pats pasirinks, kurio šaltinio klausytis, pats koreguos garso santykio balansą, taip netiesiogiai išreikšdamas savo, kaip miesto gyventojo, prioritetus.

Instaliacija laipsniškai pereis į koncertą, kuriame kartu su Donatu (akustiniai instrumentai, elektronika) pasirodys Kristijonas Lučinskas (akustiniai instrumentai, elektronika) ir Viktoras Rubežas (mušamieji).

Rugsėjo 23 d., ketvirtadienis, 18.30 val.
Kutavičiaus muzikos teatras

Broniaus Kutavičiaus muzika magiškas garsų ritualas, apgaubiantis klausytojus, įtraukiantis juos į muzikinį vyksmą. Ostinatinių ritmų pulsacijos veikiamas jis užburia ir panardina laike. Programoje „Kutavičiaus muzikos teatras kviečiame panirti į teatrališkos B. Kutavičiaus muzikos gelmes su režisiere ir aktore Birute Mar, soliste Agnė Stančikaite ir  klaipėdiečiais instrumentalistais.

Koncertas-spektaklis pristatys tris B. Kutavičiaus kūrinius, sukurtus 1975–1980 metais. Du iš jų  – II styginių kvartetas „Anno cum tettigonia“ ir „Mažasis spektaklis“, pasak kompozitoriaus, yra tie kūriniai, „nuo kurių prasidėjo viskas. Jie žymėjo naują, visiškai naują kryptį mūsų muzikoje. Kai visi Lietuvos kompozitoriai ieškojo savo kūryboje visų tų dodekafonijų, aleatonikų ir kitų šiuolaikinių skambesių, aš staiga pasukau visiškai nauju keliu...“

„Mažasis spektaklis“ sukurtas pagal Sigito Gedos eiles. „Vienai aktorei skirtas spektaklis nėra specialių efektų pilnas reginys. Tai – santūrus kinų ar japonų teatrui artimas vyksmas, kuriame svarbūs net ir nedideli pokyčiai, pauzės.“ (Austė Nakienė)

Kvartete  „Anno cum tettigonia“ („Metai su žiogu“) Kutavičius atsiskleidė kaip puikus formos meistras, sugebantis ją idealiai susieti su idėja. Kūrinys struktūriškai apima 365 taktus – tiek, kiek metuose yra dienų. Japonų mitologijoje žiogas yra metų simbolis.

Kantatoje „Du paukščiai girių ūksmėj“, parašytoje indų poeto Rabindranatho Tagorės tekstu, girdimi laisvai skraidančio ir narvelyje tupinčio paukščių balsai. Juos perteikia gyvas ir įrašytas skambesys, naudojama aleatorinė notacija. Strykinė fortepijono technika kuria rytietišką koloritą, o vietomis specialiai paruoštas fortepijonas skamba kaip mušamasis instrumentas.

Rugsėjo 25 d.,  šeštadienis, 18.30 val.
Šviesotamsos skambesys

„Šviesotamsos skambesys“ – tai Klaipėdos kamerinio orkestro koncertinė programa, intriguojanti keliomis premjeromis. Bendradarbiaujant su Lietuvos kompozitorių sąjunga bus pristatyta specialiai festivaliui sukurto Mariaus Baranausko kūrinio violončelei ir styginiams pasaulinė premjera. Taip pat bus atlikta Donato Prusevičiaus kūrinio „Hommage a Beethoven” styginių orkestrui lietuviškoji premjera.

Pastaruoju metu bene dažniausiai pasaulyje minima kompozitorės Žibuoklės Martinaitytės pavardė.  Prieš pora metų festivalyje „Permainų muzika“ atlikęs jos kūrinio „Sielunmaisema“ pasaulinę premjerą, Klaipėdos kamerinis orkestras dabar pirmąkart Klaipėdoje įgarsins autorės opusą „Šviesotamsos trilogija“. Fortepijonui ir styginiams parašyto kūrinio solinę partiją gros charizmatiškasis pianistas Petras Geniušas.

2017 metais į Klaipėdą buvo atvykęs garsus JAV kūrėjas Davidas Langas, prestižinės Pulitzerio premijos, „Grammy“ apdovanojimo laureatas. Šiemet „Permainų muzikoje“ vėl skambės gili ir emocionali jo kūryba. Tai „prayers for night and sleep“ / „Maldos prieš naktį ir miegą“ sopranui, violončelei, mušamiesiems ir styginiams. Kūrinio solines partijas atliks Lina Dambrauskaitė (sopranas) ir Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas, violončelininkas Mindaugas Bačkus.

Programai diriguos Vilmantas Kaliūnas. Hamburge ir Sarbriukene gyvenantis menininkas bendradarbiauja su įvairiais Vokietijos, Lietuvos ir kitų šalių orkestrais, tačiau su Klaipėdos kameriniu orkestru muzikuos pirmą kartą.

Rugsėjo 28 d., antradienis, 18.30 val.
Pažeista simetrija

Mortonas Feldmanas yra viena spalvingiausių XX a. 7 dešimtmečio amerikietiškojo avangardo figūrų. Jis sukūrė originalų ir atpažįstamą stilių, kurio svarbiausiais bruožais tapo nepaprastai lėtas, ištęstas judėjimas nuo vieno atsitiktine seka pasirinkto, minimaliomis priemonėmis organizuoto muzikinio įvykio iki kito. Tokia muzika pakylėja klausytoją į kitą sąmoningumo lygį, kur tokios nepastebimos objektyvios tikrovės duotybės kaip laikas ir erdvė tampa kone apčiuopiami.

Narkotinę haliucinaciją primenančiame beveik pusantros valandos kūrinyje „Pažeista simetrija“ M. Feldmanui pavyko sukurti mikrovisatą, kurioje trys atlikėjai groja kruopščiai išrašytą partitūrą, laikydamiesi kompozitoriaus nurodymo nesinchronizuoti savo partijų. Šiame eksperimentiniame garsovaizdyje – nežinia, ar atsitiktinai, ar planuotai – visiškai susilieja skirtingų instrumentų, tokių kaip fleita, čelesta, fortepijonas, vibrafonas ir metalofonas, tembrai.

Kamerinės muzikos ansamblis „Het Collectief“ susibūrė 1998 m. Briuselyje. Ansamblio repertuaro pagrindą sudaro Vienos naujosios mokyklos kompozitorių kūryba – modernizmo ištakos. Atsispirdami nuo šio tvirto pagrindo, kolektyvo nariai į savo interpretacijų lauką įtraukia iškiliausius XX a. kūrinius ir naujausias eksperimentinės muzikos kryptis. Savo programose drąsiai derindamas šiuolaikinės ir klasikinės muzikos repertuarą, taip pat įtraukdamas ir senosios muzikos adaptacijas, ansamblis dažnai sulaukia kritikų ir publikos liaupsių.

Nuolat rengdamas koncertus daugelyje Belgijos koncertų salių, „Het Collectief“ dažnai gastroliuoja ir užsienio šalyse – Nyderlanduose, Prancūziijoje, Jungtinėje Karalystėje, Šveicarijoje, Vokietijoje, Lenkijoje, Austrijoje, Ispanijoje, Maltoje, Kipre, Lietuvoje, Latvijoje, Ukrainoje, Pietų Amerikoje (Peru ir Brazilijoje) ir Azijoje (Honkonge).

Video pristatymas

Rugsėjo 30 d. ketvirtadienis, 18.30 val.
Miestų simfonijos

Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro programa „Miestų simfonijos“, tikėtina, taps festivalio garsine kulminacija. Ypač ryškūs ir saviti bus joje skambėsiantys kūriniai ir solistai Kristina Žaldokaitė (vokalas), Darius Meškauskas (aktorius) bei dirigentas, LNSO meno vadovas Modestas Pitrėnas.

Siekiu, kad mano muzika būtų išraiškinga, emocionali ir koncertiška“, – yra sakęs kompozitorius Vytautas Barkauskas. Šiemet jam būtų sukakę 90 metų, tačiau talentingas kūrėjas jubiliejaus nebesulaukė… Kompozitoriai išeina, bet jų muzika lieka skambėti, tad koncerte klausysimės vieno žinomiausių V. Barkausko simfoninių opusų „Konzertstück für Orchester“.

Aleksandro Skriabino Ekstazės poema – tai pačioje XX a. pradžioje sukomponuotas didingas himnas žmogaus valiai, protui, ekstazei, kurią sukelia kūrybos džiaugsmas. Poemos muzika trykšta aistra, pakiliais jausmais ir veržlia energija. Joje vyrauja dvi kontrastingos emocinės būsenos, kurias Skriabinas vadina „didžiausiu subtilumu“ ir „didžiausiu grandioziškumu“.

Antroji koncerto dalis – tai du simfoniniai kūriniai apie miestus. Pirmasis jų – pripažinto šiuolaikinio amerikiečių kompozitoriaus Michaelo Gordono „Beijing Harmony“ / „Pekino harmonija“. Kompozitorius pasakoja, kad jis buvo paprašytas „sukurti kompoziciją, kuri atspindėtų asmeninius įspūdžius apie Kiniją. Ir pats gyvenu nemažame mieste – Niujorke, bet buvau priblokštas Pekino, kuris pasirodė dar didesnis. Kiekvienas miestas sukuria tam tikrą harmoniją ar sąskambių sekas. Mums atrodo, kad ji triukšminga, bet miestai turi ir savo meditacines erdves. Pekine mane pakerėjo Aido siena, – Dangaus šventyklos dalis, – atspindinti garsą taip, kad balsai ataidi nuo vienos statinio pusės iki kitos.“

Kompozitorius ir režisierius Heineris Goebbelsas – nepaprastai ryškus šiuolaikinės muzikos ir teatro atstovas, kuriantis utopinį, socialinį multimedijos teatrą, stūksantį ant aukštosios kultūros griuvėsių.

„Surrogate Cities“ / „Surogatiniai miestai“ – tai šio kūrėjo bandymas iš įvairių pusių pažvelgti į didmiesčio fenomeną. Autorius teigia: „Aš neketinau atkurti miesto visumos ar parodyti jį stambiu planu iš arti; mano intencija – pabandyti miestą perskaityti kaip tekstą ir išversti šiek tiek jo mechanikos bei architektūros į muziką.“

Koncerte skambės dvi dalys iš minėto H. Goebbelso kūrinio – „The Horatian – Three Songs“  /  „Trys Horacijaus dainos“ ir  „Surrogate“ /  „Surogatinis“.

Spalio 5 d., antradienis, 12.00 ir 18.30 val., I a. fojė
Ritmo žaidimai IV

Edukacinėje programoje „Ritmo žaidimai IV“ vėl susijungs dvi meno rūšys – muzika ir teatras. Pastarajam atstovaus aktoriai Rugilė Latvėnaitė ir Simonas Lunevičius, suteiksiantys programai žaismingumo, patrauklumo ir suprantamumo. Kartu su aktoriais ir perkusininku Edmundu Federavičiumi mažieji klausytojai keliaus po skirtingus kontinentus, aplankydami Ispaniją, Argentiną, Japoniją ir Afriką. Vaikai bus ne tik supažindinti su šių tautų mušamaisiais instrumentais, bet ir patys galės tapti aktyviais renginio dalyviais. Siekiama, kad išbandę įvairius instrumentus, pažinę ritmą jie norėtų patys muzikuoti, aiškiau suprastų ir labiau pamėgtų muziką.

Ritmas yra muzikos pagrindas, todėl pirmiausia reikia vaikams suteikti žinių, kurios atvertų jiems kelią į tolesnį garsų pasaulį, parodyti, kokie ritmai, mušamieji instrumentai skamba skirtingų pasaulio tautų kultūrose.

Spalio 7 d., ketvirtadienis, 18.30 val.
Vortex Temporum

Vilniaus miesto šiuolaikinės muzikos ansamblis „Synaesthesis“ su džiaugsmu grįžta į festivalį ,,Permainų muzika“ ir pristato programą ,,Vortex Temporum”. Koncerto pradžioje skambės Vokietijoje gyvenančios lietuvių autorės Dianos Čemerytės kompozicija. Joje kompozitorė subtiliai derina Johanno Sebastiano Bacho muzikoje rastas inspiracijas ir šiuolaikinės muzikos išraiškos priemones. Po šios kompozicijos dėmesys nukryps į prancūzišką garsovaizdį, spalvingą prancūzų kūrėjų Sylvaino Marty ir Régis Campo garsinę vaizduotę.

Antroji dalis klausytojus panardins į Gérard’o Grisey ,,Vortex Temporum“. „Išgirsti Grisey muziką – tai leistis į garsinius nuotykius, kurie jūsų ausis pakeis amžiams“, – kadaise taip apie vieno įtakingiausių XX a. kompozitorių, prancūzų spektralisto G. Grisey muziką rašė „The Guardian“. Tuo pat metu neapdirbtas ir ištobulintas, griežtai struktūruotas, tačiau trykštantis laukine energija – toks yra šio kompozitoriaus opus magnum, trijų dalių jaudinanti kelionė garsu „Vortex Temporum“ fortepijonui, styginiams ir pučiamiesiems. Kūrinys – savotiškas kompozitoriaus testamentas, garso ir laiko formatų meditacija, kurios pradinis sunkiai atpažįstamas motyvas pasiskolintas iš Maurice'o Ravelio baleto „Dafnis ir Chlojė“.

Vilniaus miesto ansamblio vardą ir paramą užsitikrinęs „Synaesthesis“ vykdo aktyvią koncertinę veiklą, prisistatydamas ne tik Lietuvos, bet ir užsienio šalių publikai. Jo profesionalumas, atvirumas įvairioms meno sintezės formoms, nuoširdumas atliekant įvairaus pobūdžio akademinius bei eksperimentinius kūrinius traukia ir žavi klausytojus. Tuo klaipėdiečiai įsitikino prieš keletą metų debiutinio kolektyvo pasirodymo KKS metu.

Video pristatymas

KKS informacija