Ramintos Šerkšnytės muzika - nuo Norvegijos iki Argentinos
Tirštos ritminės bei harmoninės faktūros, masyvių ansamblių, ypač mušamųjų bei varinių pučiamųjų instrumentų, skambesio pomėgis, koncertiškumas, aštrių kontrastų bei plačių dinaminių skalių horizontai lieka esminiais Ramintos Šerkšnytės komponavimo braižą išduodančiais požymiais. Tačiau jauna kompozitorė, per pastaruosius keletą metų išsiveržusi į produktyviausių lietuvių kompozitorių gretas, nesileidžia įtraukiama į savo pačios susikurtų žaidimo taisyklių rutiną: "Kiekvienas naujas kūrinys - tai vis iššūkis ieškoti kažko naujo, nors išsaugant ir tai, kas jau buvo surasta".
nuotrauka: Modestas Ežerskis
Gan netikėtas posūkis į naują stilistiką, kurį ženklino gamtos garsų bei to paties pavadinimo Aleksandro Sokurovo filmo įkvėptas styginių kvartetas Rytų elegija (2002/2003), rodo, kad kompozitorės paieškos ir jai tenkantys iššūkiai gali būti nepaprastai vaisingi. Sekdama japonų haiku tradicija, kompozitorė kvartete siekė kuo glaustesnės minčių, pojūčių raiškos, lakoniškų formų (kvartetą sudaro keturios 2-3 minučių dalys) ir subtilaus poveikio per netikėtus muzikinės plastikos niuansus. Instrumentuotė čia gausiai sodrinama netradiciniais garso išgavimo būdais, atsisakoma nuoseklių melodijomis reiškiamų minčių, neoromantinės harmonijos pėdsakus keičia konkrečių aukščių nebesiekiantis skambėjimas.
Šalia minėtojo kvarteto, 2003 metų geriausių lietuvių kompozitorių kūrinių rinkimuose pelniusio geriausio kamerinio kūrinio apdovanojimą, šiemetiniame "Klangspuren Schwaz" (Tirolis, Austrija) festivalyje rugsėjo mėnesį pirmąkart nuskambėjo ir naujoji Šerkšnytės kompozicija Sūkurys smuikui solo ir ansambliui. Lietuviškoji šio kūrinio premjera tų pačių atlikėjų - smuikininko Irvine Arditti bei "Gaidos" ansamblio - spalio mėnesį bus pristatyta "Gaidos" festivalyje. Šiame kūrinyje autorė savaip interpretuoja koncertines solo ir tutti grumtynes, realizuojamas nuolatiniu kontrastingos medžiagos derinimu bei polimodalumo, poliritmijos efektais. Itin virtuoziška, avangardinių partitūrų stilistikos link krypstanti smuiko partija įsukama į džiazine-minimalistine maniera griežiančio orkestro verpetą, kurio įcentrinei jėgai pasiduoda net toks smuiko virtuozas kaip Irvine'as Arditti.
Kvartetui Rytų elegija artimas ir kitas naujasis Ramintos Šerkšnytės opusas - Sense Six (2004) penkiems balsams bei ansambliui, kuriame įvairiais garso specialiaisiais efektais (kaip antai, braukymu fortepijono stygomis, pučiamųjų pūtimu be garso ir pan.) kuriama paslaptinga laukimo atmosfera. Šerkšnytė: "Instrumentų ir balsų funkcijos čia tarsi sukeičiamos vietomis: svarbiausias dramaturginis vaidmuo tenka varinių pučiamųjų grupei, o šnabždantys ar tyliai tekstą rečituojantys balsai atlieka tik foninę funkciją". Islandų kilmės JAV gyvenančio poeto Dano Albertsono tekstu parašytame kūrinyje, paeiliui paliečiant visus penkis fizinius pojūčius, prieinama prie transcendentinio šeštojo - emocinės kūrinio kulminacijos. Sense Six buvo parašytas olandų ansambliui "de ereprijs" bei Hagos karališkojoje konservatorijoje studijuojantiems vokalistams 2004 m. vasario mėnesį Apeldorne (Olandija) vykusiuose kompozitorių meistriškumo kursuose "10th International Young Composers Meeting" ir atliktas baigiamuosiuose kursų, o rugsėjo mėnesį ir Amsterdamo "Gaudeamus Music Week" koncertuose.
Būdama viena aktyviausių kvalifikacijos kėlimo entuziasčių tarp jaunųjų lietuvių kompozitorių, Raminta Šerkšnytė šiuo metu dalyvauja keliais etapais vykstančiuose kompozitorių kursuose Stavangeryje (Norvegija). Patekusi į antrąjį šios programos etapą, Raminta Šerkšnytė ėmėsi komponuoti kūrinį Stavangerio simfoniniam orkestrui.
Tuo tarpu jau parašytoji Ramintos Šerkšnytės muzika nenuspėjamais viražais skrieja per pasaulį: pradedant Vilniumi, kur spalio 1 d. Danielius Praspaliauskis ir Roberto Šerveniko diriguojamas Lietuvos jaunimo simfoninis orkestras atliko jos Koncertą altiniam saksofonui ir simfoniniam orkestrui (2002), ir baigiant Buenos Airėmis, kur spalio 16 d. "Percusionistas de Buenos Aires" atliks žymiam švedų mušamųjų ansambliui "Kroumata" tais pačiais metais parašytą Idée Fixe šešiems perkusininkams.