Būtent dėl to lemtingojo 1985-ųjų gegužės 10-osios koncerto Druskininkų M. K. Čiurlionio memorialiniame muziejuje šiųmetė „Druskomanijos“ versija pelnytai bus vadinama seniausiu šiuolaikinės muzikos festivaliu Lietuvoje. Per savo gyvavimo metus nusistovėjusį „formatą“ – tradicinius koncertus Druskininkų bažnyčioje, Liškiavos piliakalnio prieigose bei laisvąjį „Free“ vakarą – festivalis kasmet pateikia kaip tikrų tikriausią „neformatą“; ir tai neturėtų stebinti. Juk būtent šioje, geografiškai (ir ne tik) marginalioje aplinkoje eksperimentinės idėjos atsiduria dėmesio centre, o jų autoriai, neretai dar studijuojantys muzikos meną ir mokslą, žengia pirmuosius kūrybinės veiklos žingsnius.
Nestokojančių netikėčiausių idée fixe jaunųjų kūrėjų vardai kiekvienąkart užtikrina, jog naujausia festivalio laida neabejotinai intriguos ne mažiau nei ankstesniosios, o tarptautinį pripažinimą pelnę atlikėjai (tarp daugelio kitų – styginių kvartetas „Chordos“, Lietuvos fleitų kvartetas, Kristupo pučiamųjų kvintetas, „Vilniaus fagotynas“, choras „Jauna muzika“ bei nuolatinis festivalio dalyvis Šv. Kristoforo kamerinis orkestras) garantuos preciziškos interpretacijos kokybę. „Druskomanija“ gali didžiuotis vis ilgėjančiu garbės svečių sąrašu, tarp kurių – pirmieji festivalio dalyviai bei organizatoriai, šiandienos lietuvių naujosios muzikos korifėjai. Įspūdį taip pat sustiprina augantis užsienio jaunųjų kompozitorių susidomėjimas bene piečiausiame Lietuvos taške vykstančiu renginiu: Druskininkuose jau įvyko Norvegijos, Latvijos, Rumunijos, Italijos, Suomijos, Čilės, Prancūzijos, Olandijos autorių lietuviškosios premjeros, o šiemet išgirsime jaunųjų Portugalijos, Didžiosios Britanijos, Italijos, Olandijos, Austrijos bei Rusijos kūrejų darbus.
Savą nišą festivalyje rado ir jaunieji muzikos tyrinėtojai, savo darbų rezultatus pristatantys neatsiejama renginio dalimi tapusioje tarptautinėje muzikologų konferencijoje. Kviestiniai lektoriai, užsienio svečiai bei Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentai, gvildendami aktualiausias nūdienos meno problemas, šiemet pranešimus skaitys ne tik Druskininkuose, bet ir Vilniuje, pradėdami pirmąkart istorijoje savo apimtį taip išplėtusias Jaunimo kamerinės muzikos dienas. Prasidėjusi vieninteliu, jau istoriniu tapusiu koncertu, 24-oji „Druskomanija“ šiemet apima keturias dienas, du miestus bei žada įspūdingą jaunųjų kūrėjų eksperimentų panoramą.
© Albertas Navickas
Lietuvos muzikos link Nr. 16
Gegužės 22 d. VILNIUJE festivalį pradės fagotų kvartetas „Vilniaus fagotynas“ (Šarūnas Kačionas, Artūras Mikoliūnas, Karolis Vaitiekūnas ir Arūnas Zujus), jau tapęs nuolatiniu šiuolaikinės muzikos renginių dalyviu. Ką tik pristatęs naują lietuvių elektroakustinės muzikos programą festivalyje „Jauna muzika“, ansamblis atliks jaunųjų Lietuvos kompozitorių bei svečių iš Austrijos ir Didžiosios Britanijos gyvo garso, elektronikos bei videomelanžo projektus.
Gegužės 23 d. DRUSKININKUOSE aktualiojo meno gerbėjus pasitiks specialiai festivalio užsakymu susibūrusio trombonų kvarteto (Egidijus Miknius, Rimas Valančius, Marius Balčytis ir Vygantas Šilinskas) koncertas „Trombonų dūžis“. Ansambliui talkins dažnai šiuolaikinio meno projektuose dalyvaujantis perkusininkas Tomas Kulikauskas. Kvarteto muzikantai – žinomi Lietuvos atlikėjai, Nacionalinio bei Valstybinio simfoninių orkestrų artistai, entuziastingai įgyvendinę idėją suburti pirmąjį Lietuvoje tokios sudėties kolektyvą ir premjeriniam koncertui pasirinkę jaunųjų Lietuvos, Austrijos bei Italijos autorių kūrinius.
Pirmąjį vakarą DRUSKININKUOSE užbaigs renginys, tęsiantis vieną iš ilgamečių tradicijų – jaunųjų menininkų naujausių elektroninių opusų perklausa. Festivalio svečiai – Andrio Dzeničio (Latvija) eksperimentinė grupė Woodpecker Project, pasirodanti „Druskomanijoje“ jau antrą kartą, bei bendras Lietuvos ir Ukrainos rašytojų sąjungų projektas „Sintezija“, netikėčiausiems bendradarbiavimams sutelkęs poetus, kompozitorius ir videomenininkus. Vakaro metu skambės gyvai atliekami geriausi specialaus „Sintezijos“ DVD leidinio darbai.
Gegužės 24 d. DRUSKININKUOSE dėmesys kryps i bene centrinį festivalio renginį – Šv. Kristoforo kamerinio orkestro (vadovas Donatas Katkus) atliekamus Lietuvos muzikos ir teatro akademijos kompozicijos bakalaurantų diplominius darbus bei kviestinių autorių iš Italijos ir Didžiosios Britanijos kurinius. Šis taip pat tradicija tapęs koncertas sulaukia išskirtinio muzikos mėgėjų bei profesionalų dėmesio kaip išsamiausiai naująją, ką tik „iškeptų“ profesionalų kūrybą atskleidžiantis įvykis.
Tą pačią dieną nemažiau susidomėjimo sulauks ir pirmą kartą Lietuvoje įvykusio trumpametražių operų festivalio NOA gastrolės DRUSKININKUOSE. Visiškai naujo žanro pastatymai, palankiai įvertinti po premjerų Vilniaus „Lėlės“ teatre, atskleis dar nematytą „Druskomanijoje“ jaunųjų kūrėjų veiklos barą.
Šeštadienio pavakarę miestą sudrebins neabejotinai linksmiausias festivalio įvykis – tradicinis futbolo mačas „Kompozitoriai – Visos kitos žvaigždės“. O sutemus plačiąją publiką sutrauks „atlaisvėjusią“ atmosferą žadantis koncertas „Free“, šiemet pristatantis – vėlgi pirmąkart festivalio istorijoje – ne tik kylančias populiarios muzikos žvaigždes iš Lietuvos, bet ir svečius iš užsienio. Vakaro programoje – 2good (Lietuva), „Lord Byron e le Sue Amiche Ruspe“ (Italija) bei DJ Vytukas (Lietuva).
Gegužės 22-23 d. VILNIUJE bei 24 d. DRUSKININKUOSE įvyks tarptautinės muzikologų konferencijos „Meno tinklas: kultūros reiškinių saitai ir atotrūkiai“ posėdžiai, kuriuose jaunieji muzikologai, užsienio kompozitoriai bei kviestiniai prelegentai diskutuos probleminiais šiuolaikinės kultūros diskurso klausimais.
Gegužės 25 d. LIŠKIAVOJE dar vienas festivalio užsakymu susibūręs ansamblis „Subtilusis trio“ (Rita Mačiliūnaitė, Tomas Bieliauskas ir Aistė Bružaitė) atliks naująją lietuvių autorių muziką mecosopranui, obojui ir elektrinėms kanklems. Renginio dalyviai turės unikalią galimybę pirmąkart išgirsti naujo, specialiai pagaminto instrumento – elektrinių kanklių – skambesį. Programoje skambės ir vieno pirmųjų „Druskomanijos“ dalyvių – kompozitoriaus Šarūno Nako – specialiai festivaliui sukurtas kūrinys.
Festivalį užbaigs tradicinis sekmadieninis grįžimas šilumlaiviu Nemuno upe į DRUSKININKUS, skambant nesenstančiai sutartinių muzikai: Jaunimo kamerinės muzikos dienų baigiamasis akcentas – programa „Plaukianti sekunda“ – atsigręš į praeitį ir nubrėš jų projekcijų gaires ateityje.