Beveik išsipildė sena dviejų kūrėjų - kompozitoriaus Gintaro Sodeikos ir teatro režisieriaus Oskaro Koršunovo svajonė sukurti kamerinę operą. Rugpjūčio 14 d. Šv. Kotrynos bažnyčioje įvyko teatralizuotas koncertinis jų operos "Vinter" ("Žiema") pastatymas, kurį šį gruodį planuojama publikai pateikti kaip išbaigtą repertuarinį Oskaro Koršunovo teatro spektaklį.
Jau daugiau nei 20 (!) teatro pastatymų kartu įgyvendinę menininkai drąsiai galėtų vadintis stipriausiu kūrybiniu tandemu Lietuvoje. Kūrybinį bendradarbiavimą pradėję 1990 m. spektakliu "Ten būti čia" (pagal Daniilą Charmsą), jau tada abu kūrėjai siekė ryškesnio muzikos vaidmens (Gintaras Sodeika: "kad muzika pati taptų veikėju"), kuris dramos spektakliuose paprastai apsiriboja fonine ar iliustracine funkcija. Panašu, kad po to sukurti spektakliai tą siekiamybę tik augino - "Labas Sonia Nauji metai" (1994 m., pagal Daniilą Charmsą) pačių kūrėjų buvo vadinamas "dadaistiniu miuziklu", pusiaukele tarp itin muzikalizuoto dramos teatro ir operos galima būtų vadinti pastatymą "Vienatvė dviese" (2003 m., pagal lietuvių dramaturgo Sigito Parulskio pjesę), o naujausias spektaklis pagal Olego ir Vladimiro Presniakovų pjesę "Vaidinant auką" (2005) jau yra kone tikras draminis miuziklas. Kaip jie tą pasiekia? Panašu, kad spektaklio gimimo procesas rutuliojasi režisieriui ir kompozitoriui jaučiant menkiausią viens kito minties kryptį: režisierius galvoja apie muziką kaip režisūros detalę, o kompozitorius režisieriaus darbą regi kaip muzikos komponentą. Galbūt todėl Gintarui Sodeikai išsprūsta patarimas klausytojui: "rekomenduoju savo muzikos be spektaklio neklausyti".
Kompozitoriaus Gintaro Sodeikos ir režisieriaus Oskaro Koršunovo pažintis su norvegų dramaturgu Jonu Fosse ir jo kūryba prasidėjo prieš trejus metus Osle, Norvegijos nacionaliniame teatre statant jo pjesę "Vinter" ("Žiema"). Tuomet sėkmingas pjesės pastatymas su norvegų aktoriais lietuvių kūrėjus paskatino kurti kamerinę operą, mat pats Fosse yra užsiminęs, jog "Vinter" jis rašė tarsi dainą. Pjesėje melancholiškai ir poetiškai kalbama apie tylius vyro ir moters jausmus, apie tai, kas galėjo tarp jų įvykti, apie meilę kaip mįslę. Pasak Oskaro Koršunovo, šioje pjesėje galima atrasti "visą gyvenimo egzistenciją, kuri randasi tarp dviejų polių - vyro ir moters - ir tarsi suskamba atsitiktiniame jų susitikime. Viena vertus, pjesė yra labai proziška, kita vertus, tarp nepasakytų žodžių glūdi viskas, kas galėjo įvykti, ta tyli meilė. Norėjosi tą tylinčią meilę prakalbinti..."
© Eglė Grigaliūnaitė
Lietuvos muzikos link Nr. 13