2005-ieji Vytautui Barkauskui vėl žada kūrybinį derlių


Po sėkmingos Vytauto Barkausko "Duo concertante" smuikui, altui ir simfoniniam orkestrui premjeros pernykščiame Vilniaus festivalyje žymi japonų altininkė Nobuko Imai, viena pirmųjų šio dvigubo koncerto atlikėjų, šiemet pakvietė kompozitorių viešnagėn į Japoniją ir įtraukė du naujausius jo kūrinius į festivalį "Viola Space" ("Alto erdvė"), vyksiantį Tokijuje gegužės pabaigoje. Abu kūriniai tiek savo dedikacijomis, tiek skambesiu yra susiję su Japonija.


nuotrauka: Arūnas Baltėnas

"Duo concertante", op. 122, kurio premjerą Japonijoje Kioi salėje gegužės 29 dieną grieš smuikininkė Machie Oguri, pati Nobuko Imai ir Tatsuya Shimono diriguojamas TOHO-Gakuen orkestras, yra dedikuotas japonų diplomatams, humanistams Chiune Sugiharai ir jo žmonai Yukiko, kurie, reziduodami Kaune, 1940-aisiais išdavė ne vieną "Vizą į gyvenimą" ir šitaip išgelbėjo nuo holokausto per dešimt tūkstančių žmonių. Subtiliu japonišku koloritu dvelkia ir paslaptingi "Duo concertante" perkusijos skambesiai.

Antroji kompozicija - "Du monologai" altui solo, op. 71 - dedikuota Nobuko Imai, kuri atliks šį kūrinį tame pačiame festivalyje gegužės 28 dieną. Tai visiškai nauja 1983 metais parašyto kūrinio redakcija, kurios premjerą dedikacijos savininkė pernai atliko festivalyje "Schiermonnikoog" vienoje iš Olandijai priklausančių salų. Pirmajame monologe vyksta intymus pokalbis su savimi, kupinas dvejonių ir atkaklių pastangų ištrūkti iš užburto įkyrių minčių rato, kol galop melodijos linija nutrūksta, nepasiūlydama jokios išeities. Antrasis monologas pasiūlo šiokią tokią alternatyvą - saldžią meilės iliuziją, bet kaskart įsiterpiantis tritonio intervalas vis grąžina į ankstesnę, neryžtingumo ir nežinios persmelktą būseną. "Kaip ir gyvenime", - priduria kompozitorius: "Sodrus, aksominis žemo alto registro tembras ir tarsi iš paslaptingų tolių sklindantys aukštieji garsai Nobuko Imai interpretacijoje įgyja žmogiškos šilumos, jautrumo ir dvasinės gelmės. Tikiuosi, kad jos rankose šis kūrinys atgis naujam gyvenimui".

Vytautas Barkauskas yra parašęs nemažai kūrinių Mikalojaus Konstantino Čiurlionio paveikslų motyvais. Bene reikšmingiausi iš jų - trys "Legendos apie Čiurlionį" fortepijonui solo. Šią vasarą Barkausko čiurlioniana pasipildys dar vienu monumentaliu kūrinu, skirtu 130-osioms Čiurlionio gimimo metinėms. Jau antri metai iš eilės Barkausko autoriniai vakarai įtraukiami į kasmetinio Muzikų rėmimo fondo organizuojamo festivalio "Druskininkų vasara su M. K. Čiurlioniu" programą. Šiemet šalia Barkausko chorinių kūrinių bus pirmąkart atlikta "Vasara. Druskininkai, 2005" - pusės valandos misterija mišriam chorui, skaitovui, sopranui, vargonams, fleitai, klarnetui, smuikui ir altui. Šiam kūriniui gyvastį įkvėpė ne Čiurlionio paveikslai, o jo raštai, kur prisiminimai dažnai pinasi su svajonėmis ir virsta fantastinėmis vizijomis, liūdesį nušviečia džiaugsmas, o mintis kaitina didingi troškimai. Čiurlionio tekstas - skaitovo lūpose, o muzikos nuotaiką geriausiai išreiškia vienas iš Čiurlionio aforizmų: "Meilė - tai vieškelis į saulę, grįstas aštriais deimantais, kuriais turi eiti basas".

Rudenį turėtų užderėti dar vienas Barkausko kūrinys. Jo premjerą festivalyje "Amadeus" Ženevoje pagrieš įžymioji "Camerata Salzburg".

© Veronika Janatjeva

Lietuvos muzikos link Nr. 10