9 vokalinių, instrumentinių ir elektroakustinių pjesių ciklas „Atklydimai“, kurio nemaža dalis parašyta kaip muzika skandalą sukėlusiam Jono Vaitkaus dramos spektakliui „Literatūros pamokos“, 1985 metais buvo įrašytas legendinėje Vilniaus plokštelių studijoje, kuri tuo metu buvo itin atvira eksperimentams. Įrašams buvo naudojamas daugiakanalis magnetofonas, pasiskolintas sintezatorius KORG, saksofonai, preparuotas fortepijonas, triukšminiu bosu virtusi violončelė, mušamieji ir varpai. Visus tekstus ir pavadinimą kompozitorius ciklui panaudojo iš Almio Grybausko poezijos rinkinio „Atklydimai“. Pasak kompozitoriaus, ši poezija pasižymi minoriškumu, šaltumu ir lakoniškumu, kaip ir jo mėgstama cool džiazo stilistika, o pats pavadinimas „Atklydimai“ kelia labai daug klausimų, šiek tiek provokuoja ir erzina.
Po spektaklio premjeros kompozitoriui galėjo baigtis labai prastai – spaudoje pasirodžius „baisiems“ atsiliepimams ir skundams sovietinė cenzūra spektaklį liepė uždrausti ir kūrėjus nubausti. Net tuometinis kompozicijos katedros vedėjas siūlė šią „kakofoniją“ vertinti žemiausiu balu, pasmerkdamas Šarūną Naką pašalinimui iš konservatorijos, kas būtų reiškę šaukimą į sovietinę armiją Afganistano karo laikais. Laimei, profesoriai Julius Juzeliūnas ir Bronius Kutavičius išgelbėjo savo studentą.
Tai buvo kasetinių magnetofonų laikai, muzika būdavo greit tiražuojama, todėl Atklydimai pradėjo savarankišką kelionę, kaip fonas skambėjo radijuje ir televizijoje, tačiau kaip vientisas ciklas niekada nebuvo išleisti. Vėliau iš viso ciklo kaip lietuviško eksperimentalizmo pavyzdys išskirtas ir 1997 metais išleistas tik vienas kūrinys – „Merz-machine“. Tada jis išgyveno savotišką renesansą: buvo sukurtos jo versijos skirtingoms sudėtims, tarp kurių – čekų avangardinio roko orkestrui „Agon“ bei Londono fortepijonų sekstetui „pianocircus“. Sekstetas šį kūrinį atliko daugiau nei 100 kartų keliasdešimtyje šalių.
2023 metais „Atklydimai“ sugrįžta visa apimtimi itin mažo tiražo vinilinėje plokštelėje, kuri buvo pagaminta „Darkroom Records“ studijoje Vilniuje. Kad restauruoti mašininiai garsai vinile skambėtų geriau, juos vykstant oro antskrydžiams 2022-ųjų Kyjive apdorojo garso inžinierius Arkady Vikhorev, o leidinio dizainą sukūrė Liudas Parulskis. Tekstus leidiniui parašė pats Šarūnas Nakas, tik svarbu paminėti, kad tradicinės albumo anotacijos tikėtis čia neverta.
Tekstai: Almis Grybauskas
Garso režisierius: Eugenijus Motiejūnas
Masteringas: Artūras Pugačiauskas, Arkady Vikhorev
Grafinis dizainas: Liudas Parulskis
Prodiuserė: Radvilė Buivydienė
Albumo leidybą finansavo Lietuvos kultūros taryba ir Lietuvos Respublikos kultūros ministerija
už mus visus vienišesnis 06′23″
Vytautas Labutis - altinis saksofonas, Dainius Sverdiolas - sintezatorius
vox-machine 04′03″
Salomėja Jonynaitė, Šarūnas Nakas, Romualdas Gražinis, Julius Geniušas, Tomas Juzeliūnas - balsai
žiema. ežeras 02′31″
Vytautas Labutis - altinis saksofonas, Dainius Sverdiolas - sintezatorius
paukštis ant balso šakos 06′04″
Salomėja Jonynaitė - balsas, Vaclovas Augustinas - gitara, Šarūnas Nakas - balsas
merz-machine 03′55″
Vytautas Labutis - altinis ir tenorinis saksofonai, Birutė Vainiūnaitė - fortepijonas, Dainius Sverdiolas - sintezatorius, Vaclovas Augustinas - violončelė, Julius Geniušas - mušamieji, Šarūnas Nakas - mušamieji
ženk vidun 08′51″
Vytautas Labutis - altinis ir tenorinis saksofonai, Dainius Sverdiolas - sintezatorius, Julius Geniušas - mušamieji, Šarūnas Nakas - mušamieji
atspindys akių vandeny 02′59″
Salonėja Jonynaitė - balsas, Vaclovas Augustinas - gitara
merz-machine 03′45″
Vytautas Labutis - altinis ir tenorinis saksofonai, Birutė Vainiūnaitė - fortepijonas, Dainius Sverdiolas - sintezatorius, Vaclovas Augustinas - violončelė, Julius Geniušas - mušamieji, Šarūnas Nakas - mušamieji
miglos pakrašty 06′43″
Vytautas Labutis - altinis ir tenorinis saksofonai, Dainius Sverdiolas - sintezatorius, Julius Geniušas - mušamieji, Šarūnas Nakas - mušamieji
Kūrinio pavadinimas/Kompozitorius/Instrumentuotė/Tekstas | Pavyzdžiai | Ištekliai | ||
---|---|---|---|---|