Aurelijus Užameckis

Įžengusiems į džiazą kontrabosininkams neretai norisi groti taip kaip Charlesas Mingusas, Ray‘us Brownas ar Barry Guy‘us, tačiau Aurelijus Užameckis (g. 1995) atsispyrė pagundai likti komforto zonoje ir eiti jau pramintais takais. Pabėgęs iš griežtų rėmų klasikinės muzikos mokyklos ir pasukęs į improvizaciją bei džiazą, Aurelijus atsiskleidė kaip savitą muzikinę kalbą turįs kompozitorius ir muzikantas. Jo tikslas – ištrūkti iš žanrinių paruoštukų, išsilaisvinti iš tradicinių komponavimo rėmų ir užmegzti individualų dialogą su garsu. Dialogą, kuriam būdingas ausylas dėmesys akustinėms garso savybėms bei emocionalumas. Aurelijų būtų galima sugretinti su bene vienu ryškiausių Vašingtono eksperimentatorių Luke’u Stewardu. Nors judviejų grojimo maniera skiriasi, tačiau juos jungia muzikinė filosofija, kurios ašimi yra ne juvelyriškai tiksliai atlikta ritminė linija, bet racionaliai neapibūdinamas saitas tarp muzikanto, instrumento ir juos supančios aplinkos.

Vitalijus Gailius

Aurelijus Užameckis. Signals - Slow Breather

X
Aurelijus Užameckis. Signals - Slow Breather

Margaux Oswald, Marcus Wärnheim, Aurelijus Užameckis, Simon Forchhammer - Snatch

X
Margaux Oswald, Marcus Wärnheim, Aurelijus Užameckis, Simon Forchhammer - Snatch

Flavia Huarachi & Aurelijus Užameckis - Las Huellas

X
Flavia Huarachi & Aurelijus Užameckis - Las Huellas

Biografija

Nuo mažumės apsuptas muzikuojančių šeimos narių Aurelijus Užameckis taip pat pasirinko muzikanto kelią. Būdamas vaikas mokėsi groti smuiku Kauno Juozo Naujalio muzikos gimnazijoje. Tačiau smuikas neprilipo. Teko spręsti dilemą – arba išeiti iš mokyklos, arba į rankas paimti kitą instrumentą. Jaunuolis pasirinko pastarąjį variantą ir būdamas 8-oje klasėje pradėjo groti kontrabosu.

Ankstyvajame karjeros tarpsnyje A. Užameckis grojo solo koncertus su įvairiais Lietuvos orkestrais, tapo tarptautinių ir nacionalinių konkursų laureatu. Tačiau klasikinės muzikos kelias netenkino bei atrodė ankštas šio kūrėjo idėjoms. Aurelijaus galvoje net ėmė kirbėti mintys mesti muziką apskritai, nes klasika, nepaisant išugdytų techninių gebėjimų, įvarė daug kompleksų. Vis dėlto nuo muzikos pabėgti nepavyko. Po lemtingos pažinties su vienu ryškiausių Lietuvos džiazo ir improvizacinės muzikos kūrėju Arnu Mikalkėnu Aurelijus įžengė į džiazo, šiuolaikinės ir improvizacinės muzikos lauką.

Posūkis nuo klasikos džiazo link nuvėdė kontrabosininką iš Kauno į džiazo studijas Vilniaus kolegijos ritminės muzikos katedroje. Studijos Lietuvoje Aurelijui tebuvo tik viena iš stotelių. Nestokodamas ambicijų bei noro tobulėti, 2018 m. rudenį jis išvyko į Daniją, į Kopenhagos Ritminės muzikos konservatoriją, kur baigė muzikos atlikimo ir kompozicijos studijas.

A. Užameckio karjera skleidžiasi tarp Lietuvos ir Danijos. Aktyviai įsiliejęs į šių šalių kultūrinį lauką, kontrabosininkas pamažu tampa ir bendros Europos avangardinės muzikos scenos dalyviu. Aurelijų galima išvysti kolektyvų „Džiazlaif“, Say It As It Is“, „The Young Immigrants“, „Some of Us of You“, „SCI Music“ sudėtyse. Taip pat muzikuojant su Lotte Anker, Krestenu Osgoodu, Liudu Mockūnu, Juozu Milašiumi, Marcusu Wärnheimu, Eriku Kimestadu, Heinu Westgaardu, Margaux Oswaldu, Luka Zabriciumi, Ivaru Asheimu, Flavia Huarachi. Kontrabosininkas aktyviai bendradarbiauja su kino, teatro ir performatyvaus meno kūrėjais, kuruoja nepriklausomos leidyklos „CRRNT Records“ veiklą bei organizuoja koncertų ciklus Lietuvoje ir Danijoje.

2021 m. A. Užameckis išleido debiutinį solo albumą. Kopenhagoje stūksančiame vandens bokšte „Bronshøj Vandtårn“ įrašytas albumas ne vieną klausytoją privertė paklausti, ar čia tikrai girdime kontrabosą? Atsisakydamas įprastų komponavimo metodų ir įsiklausydamas į bokšto aplinką, Aurelijus sukūrė įsimintiną drone/ambient estetikos garsinį potyrį. Šis albumas dar labiau išryškino šio muzikanto kūrybiškumą, jautrumą ir siekį plėsti instrumento skambesio galimybes.

A. Užameckis – inovatyvus ir smalsus muzikantas, pasižymintis puikia instrumento valdymo technika. Kontrabosininkas išskirtinai koncentruojasi į akustinio garso tyrinėjimus, tačiau dėl išradingai naudojamų išplėstinių grojimo technikų bei aplink esančių objektų įtraukimo Aurelijaus kuriama muzika savo faktūromis neretai pranoksta net įmantriausių efektų pagalbą išgautus garsus. Jo atliekama muzika kartais praūžia it uraganas, o kartais tampa delikačiu garsiniu žaidimu, kuriame subtilus stryko ir stygų dialogas paskandina klausytoją ramybės jūroje.

Vitalijus Gailius